۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۵۵۲۶۴۱
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

مشارکت یا تحریم انتخابات؛ بحث روز علمای عراق | ادامه انتقادها از اکران فیلم اسپیلبرگ در لبنان

درحالی که آیت الله شیخ محمد مهدی الخالصی خواستار تحریم انتخابات پارلمانی این کشور شده است، امام جمعه نجف اشرف خروجی این نگاه را ابقای فاسدین در حکومت توصیف کرد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:
 
ماجرای اکران فیلم اسپیلبرگ و عادی سازی روابط با اسرائیل در لبنان
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد که حزب الله هیچ نگرانی نسبت به نتایج انتخابات ندارد و ان شاء الله به آرای خود دست خواهیم یافت اما مساله مهم شکسته شدن انحصار نمایندگان برای حضور گروه های جدید را به همراه دارد و بر این اساس از این انتخابات به عنوان دستاوردی بزرگ یاد می کنیم.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور تصریح کرد: مساله عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی که این روزها در جهان عرب نمایان است و شاهد آغاز تدریجی این مساله در عرصه فرهنگ و هنر در لبنان هستیم باید به سرعت متوقف شود.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان بر لزوم دوری این کشور از عادی سازی با رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: لبنان به مصونیت در برابر عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی نیاز دارد که از سوی عربستان آغاز شد و سایر کشورها را به این مساله فرامی خواند.
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیر اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درباره انتخابات آتی پارلمان گفت: برگزاری انتخابات در زمان مقرر یک خواسته ملی است که شهروندان لبنانی برای تشکیل دولت جدید و حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی به آن نیاز دارند.
تجمع علمای مسلمان لبنان توقف اکران فیلم استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی را خواستار شده و تصریح کرد: این کارگردان از حامیان جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال 2006 بود و پخش فیلم وی در لبنان به معنای توهین به کرامت ملی و تشویق به حمایت از جنگ و اشغالگری صهیونیستی به بهانه آزادی بیان و آزادی هنر و فرهنگ است.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت خاطرنشان ساخت: زمان آن فرارسیده که از انتخاب بر اساس مسائل مذهبی و طایفه ای و افراد شک برانگیز و بی دغدغه دست کشیده و بر اساس معیارهای اخلاقی و علمی و عملی به انتخاب بپردازیم تا شاهد راهیابی افرادی به پارلمان باشیم که صادق و مخلص باشند.
آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان تصریح کرد: صهیونیست ها از بی اعتمادی رنج برده و پیشرفت مقاومت سبب وحشت آنان شده به ویژه اینکه مقاومت اسلامی به شیوه های جدید روی آورده است.
 
مشارکت یا تحریم انتخابات؛ بحث روز علمای عراق
حجت الاسلام شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه با اشاره به انتخابات آینده پارلمان عراق بیان داشت: مردم باید افراد شایسته و کارآمد را برای حضور در پارلمان انتخاب کنند و اجازه ندهد افراد نالایق که هیچ گاه به فکر مصالح این کشور نیستند، چنین منصب‎های مهمی را بدست بیاورند.
 آیت الله شیخ محمد مهدی الخالصی از علمای عراق گفت: انتخابات آینده پارلمان عراق هیچ گاه مصالح مردم این کشور را تامین نخواهد کرد و فقط در راستای اهداف کشورهای خارجی برخی از عناصر فاسد است بنابراین مطلقا نباید در آن شرکت کرد.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در پاسخ به کسانی که مردم را به عدم مشارکت در انتخابات دعوت می‎کنند، گفت: هدف از چنین اقداماتی ابقا فاسدین در حکومت است. رمز پیروزی در این مرحله تجدید نظر مردم در انتخاب سیاستمداران برای رهبری کشور است.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق خواستا مشارکت فعال در انتخایات و گزینش افراد شایسته شد و گفت: هر گونه کوتاهی در برگزاری انتخابات موجب بازگشت حکومت دیکتاتوری گذشته و ایجاد هرج و مرج در عراق می‎شود.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق اظهار داشت: عشائر نقش اساسی و پررنگی در مبارزه با داعش، ایستادگی در مقابل حکومت دیکتاتوری صدام و پذیرش فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی برای نبرد با تروریسم داشتند.
 هادی العامری فرمانده سپاه بدر عراق در اظهارنظری راجع به طرح خصمانه کنگره آمریکا برای تحریم مقاومت اسلامی نجبا گفت: این طرح صددرصد به‌خاطر آن است که برادران ما در نجبا آمادگی و تصمیم خود را برای مشارکت در آزادسازی جولان اعلام کردند که این به‌معنای انجام عملیات علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی است.
ابومهدی المهندس معاون رییس بسیج مردمی عراق گفت: بسیج مردمی توانست جریان تروریستی داعش را در عرصه نظامی شکست دهد و اکنون نیز توانایی مقابله با اقدامات خرابکارانه و امنیتی آنان را دارد.
حضرت آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف گفت: برزگان و علمای حوزه‎های علمیه نجف همیشه طلاب جوان را به حفظ ایمان، رعایت تقوا، تزکیه نفس و استفاده از بعد روحانی بارگاه مطهر امام علی (ع) توصیه می‎کردند. وی تصریح کرد: طلاب باید بدانند که درس و مباحث علمی بر همه امور دنیایی مقدم است.
جمعی از مبلغان نجف اشرف در مناطق عملیاتی شمال شرقی شهر سامرا حضور یافتند و توصیه‎های حضرت آیت الله سیستانی را به رزمندگان ابلاغ کردند.
 
موضع الازهر در قبال توزیع اموال در جریان انتخابات
شیخ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با تاکید بر جایگاه والای شهدا، تصریح کرد: هر کس که در مسیر تقویت دولت و ارزش‌های دینی کشته شود اجر شهید را داشته بلکه شهید است زیرا دفاع از کشور بالاترین درجه ایثار است و هر اقدامی که برای سرنگونی حکومت اسلامی صورت بگیرد با ارزش‌های ملی، انسانی و اخلاقی در تنافی است.
شوقی علام مفتی مصر با تاکید بر شفافیت مالی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: توزیع اموال در میان مردم با هدف تاثیرگذاری در رأی آنان بدون داشتن هرگونه برنامه دقیق برای اداره کشور شرعا جایز نیست.
شیخ مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با تبیین ضرورت دفاع از مقدسات و اماکن مذهبی خاطر نشان کرد: دفاع از کلیساها و مساجد به شکل یکسان واجب شرعی و ملّی است و هر کس که در راه دفاع از کلیسا کشته شود اجر کسی را دارد که در راه دفاع از مسجد کشته شده است.
شیخ نصر فرید واصل عضو هیأت کبار علمای الازهر با تایید فتوای تحریم کالاهای آمریکایی تاکید کرد که امت اسلامی وظیفه آزادی قدس شریف را به عهده دارد.
شیخ علی جمعه عضو هیأت کبار علمای مصر با اشاره به محبّت و علاقه شدید اهل سنت به ائمه معصومین از شیعیان و اهل سنت خواست تا گفت‌وگوی علمی به عنوان راهکار حل مشکلات امت اسلامی مطرح شود.
 
دفاعیه کوبنده شیخ علی سلمان در دادگاه آل‌خلیفه
نظامیان و مزدوران رژیم آل خلیفه به منزل حجت الاسلام شیخ محمد صالح القشعمی از روحانیان شیعه در منطقه باربار حمله کردند. این در حالی است که شیخ القشعمی به همراه پسر و فرزند خود در زندان آل خلیفه قرار دارند.
 جمعیت الوفاق اسلامی بحرین ادامه محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل این جمعیت را محکوم کرد و باطل بودن اتهامات منتسب به وی را روشن خواند. الوفاق افزود: اطلاعات رسیده حاکیست دادگاه امروز کلیپ صوتی گفت وگوی تقطیع شده شیخ علی سلمان را پخش کرد که وی مکالمه تلفنی انجام گرفته را به صورت کامل بیان کرد و اوج فریبکاری را نمایان ساخت.
دبیرخانه همایش عمومی احزاب عربی در پیامی از محاکمه سیاسی و صوری حجت الاسلام شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین به شدت انتقاد کرد. این دبیرخانه تأکید کرد که محاکمه شیخ علی سلمان تلاشی جدید با هدف باقی ماندن این روحانی در زندان و صدور احکام سهمگین تا مرز اعدام علیه وی است.
حجت الاسلام شیخ میثم السلمان مسؤول آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین تأکید کرد که اکثر مدافعان حقوق بشر در این کشور ممنوع السفر بوده و از حضور در نشست شورای حقوق بشر محروم هستند.
ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه اعلام خشم عمومی در اعتراض به شکنجه و بدرفتاری با رهبران انقلاب در زندان های آل خلیفه را خواستار شد و اظهار داشت: رهبران انقلاب به ویژه حسن المشیمع و عبدالوهاب از درمان محروم بوده و اوضاع جسمانی مطلوبی ندارند. 
 
ادامه انتقادها از سفر نتانیاهو به هند
تونس:
شیخ عثمان بطیخ مفتی تونس اعلام کرد که مهاجرت مخفیانه و غیر قانونی از آنجا که شبیه به خودکشی و یا قرار گرفتن انسان در معرض نابودی و هلاکت است، مخالف با شریعت اسلامی و حرام است زیرا جلب منفعت و دفع مفسده از اهداف شریعت مقدس اسلامی است.
هند: حجت الاسلام محمد عباس انصاری رییس جمعیت اتحاد المسلمین جامو و کشمیر هند در بیانیه‌ای با اشاره به تضییع حقوق مسلمانان کشمیر از سوی دولت هندوستان، آن را ننگی برای این دولت دانست.
حجت الاسلام سید حسن موسوی رییس انجمن شرعی شیعیان کشمیر و از اعضای اصلی جماعت حریت کشمیر در سخنان خود در جمع معترضین به سفر نتانیاهو به هند گفت: دوستی دولت هند با رژیم صهیونیستی بر اساس دشمنی با مسلمانان است.
پاکستان: حجت الاسلام مقصود دومکی دبیر مجلس وحدت مسلمین ایالت سند پاکستان در واکنش به سفر نتانیاهو به هند گفت: با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هند توطئه جدیدی علیه کشورهای اسلامی و امت اسلامی در راه است.
فلسطین: مشیر المصری عضو ارشد حماس در خصوص اقدامات و مواضع حضرت آیت الله خامنه ای در قبال مسأله فلسطین نیز تصریح کرد: معتقدم که ایشان و همچنین ایران در پشتیبانی از مسأله فلسطین و تحکیم مقاومت شجاعانه آن پیشگام هستند. مسأله فلسطین متعلق به تمام امت عربی و اسلامی است و همه باید مسؤولیت خود را در قبال آن به‌عهده گیرند./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 
ارسال نظرات